Ladies of the month: Ann en Kathy

Ladies of the month: Ann en Kathy

Ann en Kathy, a trip down memory lane

“Hier heb ik mijn eerste stappen in de mode gezet toen ik amper 16 jaar was”, zegt Kathy. “Mijn tante had een boetiek die Rosie’s – de voorloper van Marie Méro - verkocht. Ze wist dat het mijn droom was om modellenwerk te doen en dankzij haar tussenkomst mocht ik een proefsessie doen bij Paula. Het viel meteen mee en ik ben hier nog 12 jaar blijven werken. Ik ben zowat familie geworden. De collectiepresentaties werden toen nog in het huis van Paula en Jean gegeven. De meubels in de living werden opzij geschoven tijdens de verkoopperiode en elke zaterdag en zondag kwamen de klanten kopen. Het waren grote collecties, we moesten als model constant van outfit wisselen. Er heerste een huiselijke sfeer, de klanten kwamen er graag kopen. De bestellingen werden toen nog met de hand genoteerd, het was zo druk dat er vaak bijgesprongen werd om alles te bolwerken. Ruben en Steven waren nog kleuters. Ze zaten braafjes in hun pyjama onder de keukentafel te kijken naar al die drukte. Ongelooflijk dat ze nu, 38 jaar later, zelf het bedrijf runnen.”


Anno 2021 versus de beginjaren: links op de foto, Ann - rechts, Kathy

“Rosie’s was een mooie start van mijn modellencarrière. Kort nadien heb ik mij ingeschreven in een Brussels modellenbureau. Ik heb grote shows gelopen, onder meer op Textirama en op buitenlandse beurzen. Het waren de gouden jaren in de mode. Het was de start van de Zes van Antwerpen, er was heel veel interesse voor mode en mijn agenda stond altijd vol met opdrachten. In elke parochiezaal of cultureel centrum van elk dorp was er wel een modeshow. De zaal zat telkens afgeladen vol. Voor veel mensen was die modeshow hét event van het seizoen. Zo’n show duurde anderhalf uur. De mensen waren heel nieuwsgierig naar de nieuwe trends. De sociale media bestonden toen nog niet. Nu ziet het publiek de collecties al lang voor ze in de winkel liggen. Dat vleugje mysterie rond de mode is weg, ik vind dit jammer.

Eenmaal je in de modewereld zit, raak je er niet meer van los. Het is één grote familie waar levenslange vriendschappen ontstaan. Ik heb zelfs 30 jaar geleden mijn man leren kennen toen ik nog modellenwerk deed, tijdens een show in Duitsland. Na de geboorte van ons eerste kind ben ik gestopt met modellenwerk, maar ik ben altijd achter de schermen blijven werken, eerst voor Tony Houston die mode-events organiseerde, en later in het bedrijf van mijn man dat gespecialiseerd is in belichting op grote mode-events en concerten in binnen- en buitenland, zoals de shows van Dries Van Noten en Chanel.”

“Sister in crime” Ann Van Vooren heeft net als Marie Méro haar roots in Aalter. Ik kwam uit de mode, mijn ouders hadden een eigen modebedrijf in Aalter. De zaak is gestopt nadat mijn vader verongelukt is, ik was toen nog een kind. Op mijn 18de nam ik deel aan de modellenwedstrijd “Devenir Mannequin” en werd ik finaliste. Ik kon meteen als model aan de slag, het voelde een beetje aan als thuiskomen. Als ik de catalogi van vroeger bekijk, valt het mij op hoe naturel wij waren. Wij droegen weinig make-up, er werd niet gefotoshopt. Je zag de mens achter het model. Straf dat Jean toen zelf zijn foto’s maakte, ze zagen er nochtans heel professioneel uit. Ik heb ook een flashback wat de trends betreft: ruiten en strepen zijn helemaal terug, maar dan wel op een andere manier gebracht.”

“Kathy en ik hebben een hele tijd samen voor Rosie’s gewerkt. Het was intensief maar aangenaam werken. Als model geef je veel energie, je leeft mee met je klant, je wil dat de collectie goed verkoopt. Alle schakels zijn belangrijk. Paula en Jean zijn heel fijne mensen. Paula is een echte moederkloek. Er moest gewerkt worden, maar ze zorgde ook dat we op tijd lekker eten hadden, en dat we veilig thuis kwamen.”

De familie Van de Elst legt de lat ook hoog voor zichzelf, het merk staat gekend voor zijn kwaliteit, zijn service en zijn goede pasvormen.

Al die jaren later stel ik vast dat het bedrijf heel trouw gebleven is aan zijn DNA. De naam is veranderd, maar de waarden zijn gebleven.

Het is in de mode verleidelijk om van de ene hype naar de andere te hoppen, maar dat is kortetermijnpolitiek. Trouw blijven aan jezelf duurt het langst. Ik vind het fantastisch dat dit bedrijf na 50 jaar nog altijd op de kaart staat en dat de tweede generatie de toekomst veilig stelt.”

Benieuwd naar het resultaat van onze retroshoot? Volg onze Facebookpagina

Meer 50jaar Marie Méro verhalen lees je in onze blog.

#proudtowearmariemero
#50jaarmariemero