Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden
De consument heeft het recht aan Marie Méro mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen 14 kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het goed of op het sluiten van de dienstenovereenkomst.
ARTIKEL 1: IDENTITEIT VAN DE VERKOPER
Van der Elst J. NV (Marie Méro)
Brugstraat 188
9880 Aalter
België
E-mailadres: info@mariemero.be
Ondernemingsnummer: 0459.017.163
BTW-nummer: BE459.017.163
ARTIKEL 2: TOEPASSELIJKHEID
- Onze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van ons als webwinkelier aan jou als consument (iedere natuurlijke persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, op de markt gebrachte producten of diensten verwerft of gebruikt).
- Voordat een Overeenkomst tussen ons tot stand komt, brengen we de tekst van deze algemene voorwaarden duidelijk onder jouw aandacht en vragen we jou ze te aanvaarden. Je kan steeds een kopie of inzage van onze algemene voorwaarden bij ons opvragen per e-mail.
- Als naast deze algemene voorwaarden ook bijkomende bijzondere voorwaarden van toepassing zijn, geldt bovenstaande ook voor die bijzondere voorwaarden. Als onze algemene voorwaarden strijdig zouden zijn met die bijzondere voorwaarden kan je als consument altijd de meest voordelige tekst in jouw voordeel inroepen.
- Algemene voorwaarden die je zou willen opleggen zijn niet van toepassing, tenzij hiermee uitdrukkelijk schriftelijk door ons is ingestemd. Dit geldt eveneens voor elk voorbehoud, beperking, voorwaarde of beding uitgaande van elke andere partij, behoudens uitdrukkelijke en schriftelijke aanvaarding door ons.
ARTIKEL 3: ONS AANBOD EN JOUW BESTELLING
- Als een aanbod slechts een beperkte geldigheidsduur heeft, of onderworpen is aan bepaalde voorwaarden, vermelden we dit uitdrukkelijk in ons aanbod.
- We beschrijven altijd zo volledig en nauwkeurig mogelijk wat we je verkopen. De beschrijving is in elk geval voldoende gedetailleerd om je een goede beoordeling te laten maken. Als we gebruik maken van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden goederen en/of diensten. Vergissingen zijn echter niet uitgesloten en in zulkdanig geval kunnen wij in geen geval verplicht worden je alsnog te leveren.
- Je bestelling is compleet, en de overeenkomst tussen ons is definitief, zodra we jouw bestelling bevestigen per mail. Zolang je geen bevestiging van ons hebt ontvangen, kan je dus nog van je bestelling afzien.
- In bepaalde gevallen kunnen we beslissen om na te gaan of je aan jouw betalingsverplichtingen zal kunnen voldoen en of er andere redenen zijn waarom we niet aan jou zouden kunnen leveren. Als we op grond van dit onderzoek goede redenen hebben om de overeenkomst niet aan te gaan, kunnen we jouw bestelling weigeren of er extra voorwaarden aan verbinden. In dat geval zeggen we er altijd bij waarom we dat doen.
ARTIKEL 4: HERROEPINGSRECHT
- Als je goederen bij ons koopt (behalve voor de uitzonderingen die hieronder opgesomd zijn) heb je gedurende 14 dagen vanaf de levering het recht om te beslissen dat je de goederen niet wil houden. Je kan je bestelling dan, zonder betaling van een boete en zonder opgave van reden terugsturen. Binnen de 14 dagen nadat we jouw bestelling teruggekregen hebben, betalen we je de volledige aankoopprijs ervan terug mits een verrekening van de retourkosten als die van toepassing zijn. We melden je in elk geval nog eens duidelijk dat je over dit recht beschikt bij de bevestiging van jouw bestelling of ten laatste bij de levering.
- Tijdens de eerste 14 dagen na de levering verwachten we dat je zorgvuldig omgaat met de bestelling en de verpakking. Als je de goederen nog wil kunnen terugsturen zoals hierboven omschreven, mag je ze enkel in die mate uitpakken of gebruiken als nodig is om te kunnen beoordelen of je het goed wenst te behouden. Teruggestuurde goederen mogen niet gebruikt zijn. Als je de goederen terugstuurt, moet dit gebeuren met alle geleverde toebehoren, in de originele staat en verpakking en in overeenstemming met onze instructies.
- Voor retours uit Europa zijn er 2 opties. Voorafgaand aan elke optie meld je je retour aan bij Marie Méro door jouw e-mailadres en retournummer (zie leveringsbon) in te vullen op het retourplatform (klik op 'retourplatform').
OPTIE 1: RETOUR VIA DE POST.
Je maakt bij Bpost een retourlabel aan. Klik op Marie Mero - Gemakkelijk je Marie Mero producten retourneren. De retourkost bedraagt 5€ en btaal je tijdens het retourproces. Je ontvangt dit label via mail en kan het downloaden op het einde van het retourproces. Je kleeft het retouretiket op de doos. Geef jouw retourzending af bij een Bpostkantoor of Postpunt, vraag om een bewijs van afgifte en bewaar dit goed. Deze stap is geldig voor elke bestelling geplaatst in België, Nederland en andere Europese landen.
OPTIE 2: RETOUR VIA EEN MARIE MERO CONCEPT STORE.
Je gaat naar één van onze concept stores om jouw pakket in de originele doos binnen te brengen. Deze retour is gratis. Je betaalt geen retourkost. De terugbetaling gebeurt bij elke optie via het hoofdkantoor.
- Voor retour uit het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en niet-Europese landen: VOORAF aan het retourneren, moet je contact opnemen met webshop@mariemero.be voor je aanvraag van de commerciële factuur voor het retourpakket. Deze commerciële factuur is verplicht 1x in de doos te stoppen en 1x op de doos te kleven. Hiervoor stuurden we jou bij het pakket een documentenhoes. Gebruik deze om 1x de commerciële factuur op de doos te kleven. Doe je dit niet, dan zullen alle extra kosten die gepaard gaan met douane, transport en invoerrechten afgetrokken worden van het terug te betalen bedrag. Terugsturen regel je zelf, via de post of andere Europese koerier. Wanneer alle stappen correct gebeurd zijn, worden er geen transportkosten of andere kosten afgerekend van het terug te betalen bedrag.
- Na ontvangst van je retourzending ontvang je een bevestiging per e-mail en worden de artikelen binnen 14 dagen verrekend. Indien je geen bankrekeningnummer opgeeft voor een terugstorting, krijg je een tegoedbon voor onze webshop die 3 maand geldig blijft. De retourkost van 5€ wordt verrekend met het terug te storten bedrag.
- Als je goederen terugstuurt ben je verantwoordelijk voor het transport. Als ze verloren of beschadigd raken in het transport, kunnen we je niet vergoeden.
ARTIKEL 5: DE PRIJS
- Tijdens de periode die we in ons aanbod vermelden, wijzigen onze prijzen niet, behoudens prijswijzigingen die het gevolg zijn van wettelijke wijzigingen zoals wijzigingen in BTW-tarieven.
- Onze prijzen zijn inclusief alle belastingen, BTW, taksen en diensten. Je komt dus nooit voor verrassingen te staan. Rekenen we verzendkosten aan bij een levering aan huis of Bpost-punt, dan melden we dat altijd voordat je je aankoop definitief plaatst.
- Als je echter buiten Europa woont, moet je eventuele invoerrechten of taksen altijd zelf betalen. De betaling hiervan is je eigen verantwoordelijkheid en wij kunnen onmogelijk vooraf melden of je zulke rechten verschuldigd zal zijn en hoeveel deze zullen bedragen.
ARTIKEL 6: BETALING
- Tenzij we anders met jou overeengekomen zijn, aanvaarden we alleen vooruitbetaling via onze website.
- Alle betalingsmiddelen die wij aanvaarden staan vermeld op onze website.
- Als je onjuistheden opmerkt in jouw betaalgegevens, of iets verdachts opmerkt tijdens jouw betaling, dien je ons dat onmiddellijk te melden.
- Als je niet vooraf hebt betaald en je ons niet tijdig of niet volledig betaalt, kunnen wij de kosten die je daarmee veroorzaakt in rekening brengen.
In eerste instantie zal een eerste herinnering worden verstuurd waarvoor geen kosten zullen worden aangerekend wanneer het gaat om een niet-betaling van één vervaldatum. Na het verstrijken van een termijn van veertien kalenderdagen die ingaat op de derde werkdag na verzending van de herinnering aan jou als consument, of de dag volgend op de dag waarop de herinnering werd verzonden indien dit via de elektronische weg gebeurde, zal het openstaand bedrag worden vermeerderd met de verwijlintresten tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met 8 procentpunten zoals bepaald in artikel 5, tweede lid van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (art. XIX.4 WER), alsook met een forfaitaire schadevergoeding dat:
a) 20 euro bedraagt als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is;
b) 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag bedraagt op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is;
c) 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigd bedrag bedraagt op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro als het saldo hoger dan 500 euro is.
Alle goederen die we je toesturen blijven in iedere hypothese onze eigendom tot op het ogenblik dat je ze volledig betaald hebt. Indien je ze niet (tijdig) betaalt, kunnen wij op elk ogenblik beslissen om ze op jouw kosten terug te nemen. Zolang je bij ons openstaande facturen hebt, mag je de door ons geleverde goederen niet doorverkopen, wegschenken, als onderpand gebruiken of ze onroerend maken.
ARTIKEL 7: CONFORMITEIT EN GARANTIE
- Wij garanderen dat onze goederen conform zijn aan jouw bestelling en voldoen aan de normale verwachtingen die je ervan mag hebben, rekening houdende met de specificaties van het product. Wij garanderen je vanzelfsprekend ook dat onze goederen voldoen aan alle op het ogenblik van jouw bestelling bestaande wettelijke regels.
- Je kan je beroepen op de wettelijke garantie indien het geleverde product niet conform is aan het aangekochte product, overeenkomstig de artikelen 1649bis tot 1649octies van het oud Burgerlijk Wetboek, en indien de niet-conformiteit wordt vastgesteld binnen de twee jaar vanaf de levering. Je dient Marie Méro van deze niet-conformiteit op de hoogte te brengen binnen een termijn van twee maanden vanaf de dag waarop je het gebrek hebt vastgesteld of redelijkerwijs had kunnen vaststellen. Nadien vervalt elk recht op herstelling of vervanging. Indien het product gebreken vertoont binnen de eerste twee jaar na levering, wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. Dit vermoeden geldt niet wanneer dit onverenigbaar zou zijn met de aard van het consumptiegoed of met de aard van het conformiteitsgebrek. Marie Méro zal het tegendeel dienen te bewijzen indien zij hier niet mee akkoord gaat. Om een beroep te doen op een garantie, moet je jouw aankoopbewijs of de factuur kunnen voorleggen. Bewaar deze dus altijd goed. Garanties zijn niet overdraagbaar.
- Je kan je als consument tevens beroepen op de wettelijke garantie tegen verborgen gebreken zoals bepaald in de artikelen 1641 tot 1649 van het oud Burgerlijk Wetboek indien het verborgen gebrek bestond op het ogenblik van de levering en indien het verborgen gebrek, van een zekere ernst, het goed ongeschikt maakt voor het gebruik waarvoor het is bestemd of het gebruik daartoe aanzienlijk beperkt. Je dient Marie Méro binnen een termijn van twee maanden, te rekenen vanaf het ogenblik waarop je het gebrek hebt vastgesteld of redelijkerwijs had kunnen vaststellen, op de hoogte te stellen.
- Let op: wij geven nooit garantie voor gebreken die o.a. ontstaan ten gevolge van ongelukken, verergering van de toestand door nalatigheid, valpartijen, gebruik van het goed in strijd met het doel waarvoor het ontworpen werd, het niet naleven van de gebruiksinstructies of handleiding, aanpassingen of wijzigingen aan het goed, hardhandig gebruik, foutieve montage, slecht onderhoud, abnormaal, commercieel of incorrect gebruik.
- De garantie op onze goederen beperkt zich tot de garantie bij consumentenkoop en de waarborg aan consumenten voor verborgen gebreken zoals hierboven uiteengezet, beiden voorzien in het oud Burgerlijk Wetboek. We zijn in geen geval aansprakelijk voor algemene of bijzondere onrechtstreekse schade, gevolgschade, verlies van winst of kansen of schade van welke aard ook, door jou geleden.
ARTIKEL 8: LEVERING EN UITVOERING
- Alle goederen worden geleverd op het door jou bij jouw bestelling aangegeven adres. De leveringskeuze en het leveringsadres kunnen niet meer gewijzigd worden na onze bevestiging van jouw bestelling.
- Leveringen gebeuren van maandag tot vrijdag, uitgezonderd feestdagen.
- Voor ALLE leveringen aan huis binnen België wordt GEEN verzendkost aangerekend. Voor de verzendkosten bij internationale leveringen dien je de website van Bpost te consulteren, zie: http://www.bpost.be/site/nl/residential/parcels/international/kilopoststand.html Verzendingskosten kunnen zonder voorgaande mededeling gewijzigd worden.
- De verzending aan huis verloopt via Bpost. Ze bieden het pakket aan op het door jou gekozen adres, dit is best een adres waar je tussen 8u en 17u aanwezig bent (bijv. thuis of op jouw werk). Als je niet thuis bent, dien je met het afwezigheidbriefje dat Bpost achterlaat naar het op dit briefje vermelde postkantoor te gaan voor afhaling.
- Voor zover dit redelijkerwijze mogelijk is, leveren wij jouw bestelling uiterlijk binnen 30 dagen na jouw bestelling, tenzij vooraf een langere leveringstermijn is afgesproken of aangegeven. Als wij niet tijdig kunnen leveren, verwittigen wij je altijd voor het verstrijken van deze termijn van 30 dagen. Als wij dat niet doen en je bent een consument, kan je kosteloos afzien van jouw bestelling. In dat geval betalen wij jou uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding terug.
- Wij kunnen in geen geval aansprakelijk worden gesteld bij een overschrijding van een overeengekomen leveringstermijn wanneer dit te wijten is aan overmacht. Voor de toepassing van deze overeenkomst wordt onder overmacht wordt verwezen naar artikel 9.
- Onze verzendingen gebeuren steeds op ons risico. Je hoeft zich dus geen zorgen te maken om goederen die verloren gaan bij de verzending. Als je als consument ons echter goederen terugzendt binnen de 14 dagen na aankoop omdat je ze liever niet wil houden, ben je zelf verantwoordelijk voor het transport en de ontvangst ervan bij ons magazijn.
- Indien de door ons geleverde goederen tijdens het transport werden beschadigd, niet overeenstemmen met de artikelen die op de leveringsbon vermeld staan of niet overeenkomen met de artikelen die je had besteld, moet je dit zo snel mogelijk en zeker binnen de 3 dagen melden en de goederen naar ons terugsturen binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst. Je moet hiervoor inloggen op jouw ‘Mijn MarieMéro’ account op onze website, in het menu ‘Artikelen terugzenden’ selecteren en het retourproces doorlopen.
We kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor enige gevolgschade wegens laattijdige levering of niet-levering door de transporteur die wij hebben aangesteld. Onze aansprakelijkheid blijft in dergelijke gevallen beperkt tot de waarde van de artikelen waarvan wordt aangetoond dat ze niet door de klant werden ontvangen.
ARTIKEL 9: OVERMACHT
- In geval van overmacht zijn wij niet gehouden onze verplichtingen na te komen. In dat geval kunnen wij ofwel onze verplichtingen opschorten voor de duur van de overmacht, ofwel de overeenkomst definitief ontbinden.
- Overmacht is elke omstandigheid buiten onze wil en controle die de nakoming van onze verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert. Hieronder begrijpen wij onder meer alle omstandigheden waarop wij geen invloed hebben of die onvoorzienbaar zijn, oorlogen of soortgelijke situaties, rellen, sabotage, boycot, stakingen, blokkades, tekort aan grondstoffen, schade aan machines, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van onze website, niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden of enige andere tekortkomingen namens derden, ziekten of tekorten aan arbeidskrachten, door de autoriteiten (met inbegrip van buitenlandse autoriteiten) genomen maatregelen zoals een verbod op vervoer, invoer, uitvoer of productie, natuurrampen, slecht weer, blikseminslag, brand, explosies, lekkage van gevaarlijke stoffen of gassen of een pandemie of een epidemie die het vrije verkeer van goederen en/of personen belemmert.
ARTIKEL 10: INTELLECTUELE EIGENDOM
- Onze website, logo’s, teksten, foto’s, namen en in het algemeen al onze communicatie zijn beschermd door intellectuele eigendomsrechten die hetzij bij ons, hetzij bij onze toeleveranciers of andere rechthebbenden liggen.
- Het is verboden gebruik te maken van en/of wijzigingen aan te brengen in de intellectuele eigendomsrechten zoals beschreven in dit artikel. Zo mag je bijvoorbeeld tekeningen, foto’s namen, teksten, logo’s kleurencombinatie, etc … niet kopiëren of reproduceren zonder onze voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming.
ARTIKEL 11: KLACHTENREGELING EN GESCHILLEN
- We hopen natuurlijk steeds dat al onze klanten 100% tevreden zijn. Als je toch klachten zou hebben over onze diensten, kan je ons contacteren via het contact formulier op onze website (https://mariemero.be/pages/contact). We doen er alles aan om enige klacht binnen de 7 werkdagen te behandelen.
- Op alle overeenkomsten die we afsluiten met onze klanten, ongeacht hun woonplaats, is uitsluitend het Belgische recht van toepassing en bij geschillen zijn enkel de rechtbanken of hoven van het arrondissement te Gent (België) of het vredegerecht te Zomergem bevoegd.
ARTIKEL 12: VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS
1. De verwerking van jouw persoonsgegevens die wordt uitgevoerd in het kader van deze overeenkomst gebeurt steeds in overeenstemming met de wettelijke bepalingen.
- Meer bepaald gebeurd de verwerking in overeenstemming met Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), alsook in overeenstemming met de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens en alle andere aanvullende regels die van toepassing zijn op persoonsgegevens in België.
ARTIKEL 13: NIETIGHEID
1. De nietigheid van één van de bepalingen van deze algemene voorwaarden heeft niet de nietigheid van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden en van de overeenkomst tot gevolg.
ARTIKEL 14: TOEGANKELIJKHEID
-
Doel en toepasselijkheid
Mariemero.be streeft ernaar dat onze webshop en alle digitale diensten zo toegankelijk mogelijk zijn voor alle gebruikers, inclusief personen met een beperking, in overeenstemming met de Europese verplichtingen zoals de European Accessibility Act (EAA). -
Standards en richtlijnen
Wij richten ons op naleving van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, niveau AA, en andere relevante technische standaarden zoals EN 301 549, voor zover van toepassing. - Huidige status van toegankelijkheid
- De inhoud van deze website is grotendeels toegankelijk volgens de genoemde standaarden.
- Mogelijke gebreken / uitzonderingen zijn: Semantische structuur niet volledig optimaal, beelden soms niet benoemd met ALT-tekst, niet alle elementen of knoppen bevatten een link voor ondersteunende technologieën, kleurcontract van knoppen kan beter.
- Voor deze onderdelen wordt actief gewerkt aan verbetering.
-
Uitzonderingen / legitieme belemmeringen
In gevallen waarin volledige toegankelijkheid op dit moment technisch, functioneel of financieel niet mogelijk blijkt, geldt een beoordeling op grond van legitieme redenen of overmatige belasting. In zulke gevallen zullen wij passende alternatieven bieden of helpen om de gewenste informatie of dienst op een andere wijze toegankelijk te maken. -
Feedback en klachten
Gebruikers worden uitgenodigd om ons te informeren wanneer zij obstakels ervaren bij het gebruik van de webshop. Wij zetten ons in om dergelijke meldingen binnen een redelijke termijn te beantwoorden en waar mogelijk de toegankelijkheid te verbeteren.
Contactgegevens: - E-mail: webshop@mariemero.be
- Telefoon: +32 9 374 11 71
- Postadres: Brugstraat 188, 9880 Aalter
- Herziening en onderhoud
- Deze toegankelijkheidsverklaring wordt regelmatig herzien om te zorgen dat deze actueel blijft met de stand van de techniek en de verbeteringen aan de site.
- Laatste beoordeling/vernieuwing: 13/10/2025
-
Juridische basis
Deze verklaring is opgesteld in het kader van de European Accessibility Act (EU-verordening richtlijn) en andere toepasselijke wetgeving omtrent digitale toegankelijkheid binnen België / de EU.